KSV 4 na gelijkspel in Aalten bijna vier maanden ongeslagen

KSV 4 speelde vandaag met 1-1 gelijk in Aalten tegen AD ’69 4. In de rommelige, gelijkopgaande wedstrijd was de puntendeling terecht. Door het gelijkspel is KSV 4 bijna vier maanden ongeslagen.

Na een tweede winterstop van vijf weken speelde KSV 4 vanmorgen al om 10 uur in Aalten tegen AD ’69 4. Iedereen zat ’s morgens om 8.50 uur fris en fruitig in de kantine. Alleen doelman Bram Ribbers ontbrak. „Ik ben door zeven wekkers heen geslapen”, zei Bram, toen hij iets na 9 uur aan kwam wandelen in de kantine.

In oktober won KSV 4 in Vragender in een gelijkopgaande wedstrijd met 2-0 van AD ’69 4. KSV 4 speelde destijds tactisch sluw door de bal aan de Aaltenaren te laten en in de counter genadeloos toe te slaan. AD’69 4 had zich nu duidelijk op de tactiek van KSV ingesteld en verdedigde vanaf het begin van de wedstrijd kort op de man en fel. De thuisploeg reageerde echter verbaasd dat KSV 4 in een 4-3-3 formatie aantrad nadat het in oktober nog 4-4-2 speelde. Coach Bas Lageschaar probeerde met deze list de tegenstander te verrassen.

Vanaf aftrap ontspon zich een rommelige wedstrijd waarin veel passes niet aankwamen. Door de harde wind bleven hoge ballen vaak lang in de lucht hangen. De thuisploeg had in de beginfase het meeste balbezit en zocht de aanval. Door gedecideerd te verdedigen kwam de thuisploeg echter niet tot kansen. Na een minuut of tien kwam KSV 4 wat beter in de wedstrijd. Het team nam het initiatief van de thuisploeg over en trok ten aanval. Na een goede actie omspeelde rechtsbuiten Arjan van de Wolfshaar zijn directe tegenstander. Maar zijn inzet was een prooi voor de doelman van de thuisploeg.

Daarna kreeg KSV 4 nog wat kansen, maar de AD-doelman was telkens een goede sta-in-de-weg. Binnen een half uur was het raak nadat rechtsbuiten Arjan van de Wolfshaar goed doorzette, zijn tegenstander de bal afsnoepte en hoog voorgaf op linksbuiten Danny Tanck. Danny stond vrij bij de tweede paal en schoot raak.

De 0-1 was gezien het spelbeeld terecht, aangezien KSV 4 in tegenstelling tot de thuisploeg wel kansen creëerde. KSV 4 ging daarna op zoek naar de 0-2, maar telkens werd het schot geblokt, zat er net een verdediger van de thuisploeg tussen of hield de AD-doelman de bal tegen. Bij rust stond het 0-1. Twee grote tegenvallers waren het uitvallen van Hugo Gartstenveld en Danny Tanck met respectievelijk een enkel- en knieblessure.

Na rust kwam Casper Lageschaar voor Joost Ottink in het veld. De temperamentvolle Ottink nam mokkend plaats op de bank en liet in de rust met Italiaanse gebaartjes weten ontevreden te zijn over zijn reserverol. Hij wilde ook wel eens een hele wedstrijd spelen en niet altijd na een helft gewisseld worden. Zijn maat Yoeri Klein Avinck bracht hem tot bedaren.

De thuisploeg bracht na rust twee gevaarlijke vleugelaanvallers in. AD zocht duidelijk meer de aanval en was veel dreigender dan voor rust. De eerste kansen waren echter voor KSV. Zo dook Arjan van de Wolfshaar een aantal keer gevaarlijk voor het AD-doel op na goede individuele acties.

Na 60 minuten scoorde Rob Huisman de 0-2 nadat de bal wat gelukkig voor zijn voeten belandde. De grensrechter van AD’69 vlagde onterecht voor buitenspel en de scheidsrechter ging daar in mee. Even later was voorstopper Yoeri Klein Avinck na een goede hoekschop van Joost Ottink dichtbij de 0-2. Zijn kopbal verdween net over het doel.

Vervolgens nam AD het initiatief en zocht de aanval. KSV 4 verdedigde uitstekend en doelman Bram Ribbers was alert bij voorzetten. Een kwartier voor tijd moest Bram zich echter gewonnen geven. Uit een vrije trap schoot de rechtsbuiten van AD kiezelhard raak.

Vijf minuten later ontfutselde een AD-aanvaller doelman Bram Ribbers de bal, terwijl hij zijn hand op de bal had. Vervolgens rende Bram achter de AD-aanvaller aan en net buiten de zestien probeerde hij hem met een sliding de bal te ontnemen. Daarbij kwam de aanvaller ten val. De scheidsrechter toonde de doelman de gele kaart. Bram moest er tien minuten uit. Aanvaller Rob Huisman nam vervolgens plaats in het doel.

De thuisploeg rook bloed en ging op zoek naar de voorsprong. Tot uitgespeelde kansen kwam de thuisploeg echter niet aangezien de KSV 4 defensie vandaag nauwelijks iets weggaf. Daarom bleef het bij 1-1. In de kleedkamer trof coach Lageschaar vooral teleurgestelde spelers aan, die voelden dat er meer in had gezeten vandaag. „De status van KSV 4 is veranderd. Vorig seizoen waren we blij met een punt na een lastige uitwedstrijd. Tegenwoordig balen de jongens ervan als ze niet winnen”, vergeleek de coach.

„Verdedigend stond het vandaag allemaal uitstekend. Voor AD was er bijna geen doorkomen aan. In de opbouw moet het allemaal nog beter, door minder voor de hoge bal te kiezen en vaker een aanvaller of middenvelder met een lage bal in de voeten te spelen. Aanvallend waren we vandaag een aantal keer ongelukkig. Dat gebeurt ieder seizoen wel eens”, analyseerde Lageschaar. Assistent Barry Ikink was het met zijn coach eens. „Jammer dat de 0-2 onterecht afgekeurd werd en dat we geen penalty kregen nadat Arjan in de zestien omarmd werd”, voegde de gelouterde Ikink, die van binnen kookte van woede maar rustig bleef, eraan toe.

Komende zondag speelt KSV 4 om 11.15 uur de uitwedstrijd in Winterswijk tegen FC Trias 6. In Vragender won KSV 4 voor de winterstop met 6-1. Lageschaar waakt echter voor onderschatting. „Volgende week moeten we vanaf de aftrap scherp zijn en met het mes tussen de tanden spelen. In deze fase van de competitie is geen enkele wedstrijd makkelijk aangezien alle ploegen nog ergens voor spelen.”