Hoe is KSV voetbal ontstaan en welke successen zijn behaald?

Wat betekent de naam KSV Vragender
Op 15 januari 1935 werd V.V.V. opgericht. V.V.V. was de voorloper van het huidige KSV.
De oorspronkelijke naam VVV (Voetbal Vereniging Vragender) gaf al
snel reden tot verwarring met de gelijknamige voetbalclubs uit andere plaatsnamen met een V.
Daarom werd de naam veranderd in KSV (Katholieke Sportvereniging Vragender).

Toen in 1978 er een sportzaal werd gebouwd in Vragender werden de letters KSV gebruikt als
clubnaam voor een Overkoepelend Orgaan voor meerdere sporten o.a. Voetbal, volleybal, tennis, tafeltennis,
gymnastiek en recreatief. Mede daarom staan de letters KSV nu voor: Kombinatie Sportleven Vragender.

De oprichting
In buurtdorpen werden clubs opgericht. Een aantal mensen uit Vragender vonden de tijd rijp
om ook in Vragender een club op te richten. Bart klein Stapel was de eerste voorzitter van de
voetbalvereniging VVV uit Vragender. Secretaris/penningmeester werd Jan Witten verder bestond
het eerste bestuur uit Antoon ter Bogt, Jan Theissen en Bernard Tanck. Het eerste elftal zag er als volgt uit:

Staand v.l.n.r.: Nico Hahné, Frans Boschker, Ali Hahné, Jan Wessels, Bernard Wessels.
Gehurkt v.l.n.r.: August Overkamp, Hendrik Minkhorst, Herman Boschker.
Zittend v.l.n.r.: Frans Wessels, Jan Hahné, Antoon Minkhorst.

De Vragenderse voetbalvereniging, afgekort VVV speelde in de beginjaren in witte sporthemden en zwarte broeken. Voor kniekousen was geen geld. Afgedankte voetbalschoenen van speler van de Lichtenvoordse voetbalclubs “Victoria Boys” en “PSV” werden voor F2,00 of F2,50 opgekocht. De contributie bedroeg een dubbeltje per week, hetgeen door sommige spelers al moeilijk opgebracht kon worden.
Het eerste voetbalveld was gelegen in een weiland achter het Oude Boschker. Dit was een weiland met koestront, waterplassen, molshopen en karrensporen. Geleidelijk kwam hier verbetering in. Er kwamen netten achter de doelen en er werden lijnen getrokken van zagemeel.

Successen van KSV
In het seizoen 1973/1974 kwam KSV in de vierde klasse van de KNVB. Dat KSV zich in het eerste KNVB- jaar zo gemakkelijk wist te handhaven, was voor iedereen een verrassing. Het tweede jaar in de 4e klasse van de KNVB, het seizoen 1974/1975 zal altijd als het gloriejaar van KSV te boek staan. KSV speelde toen tegen gerenommeerde tegenstanders zoals RKZVC, Dinxperlo, Varsseveld, Terborg en Longa. Het seizoen verliep voor KSV zeer voorspoedig en er ontstond zich een tweestrijd tussen Longa en KSV met als inzet het kampioenschap. In de uitwedstrijd Longa – KSV werd er gespeeld voor ongeveer 2.000 toeschouwers. KSV gaf een voorsprong van 2-0 nog op het allerlaatste moment uit handen. De laatste wedstrijd van dit seizoen (73/74) moest de ontknoping brengen. KSV verloor deze wedstrijd van Reunie, terwijl Longa zeer ruim van Terborg won. De teleurstelling in Vragender was enorm, maar toch, naderhand gezien was iedereen het over eens dat het een fantastisch seizoen was geweest. Alle toeschouwerrecords waren gebroken (2x minstens 1.750 bezoekers), de 2e plaats in de vierde klas KNVB en niet verloren van Longa.

Bert Izaaks behaalde in 1993 samen met het elftal het kampioenschap en promoveerde naar de 1e klasse G.V.B. In 1996 nam trainer Theo Hulshof het roer over van Izaaks. In zijn eerste seizoen werd meteen het kampioenschap in de zesde klasse KNVB behaald. KSV won op Hemelvaartsdag de bloedstollende beslissende wedstrijd waarin keeper Jan Hahné in deze wedstrijd een zeer belangrijke strafschop stopte. Het jaar erop verliep eveneens zeer voorspoedig en KSV won wederom de titel. Na 25 jaar wist KSV zich weer in de vierde klasse te vestigen met clubs als RKZVC, WVC en s.v. Grol. De eerste helft van dit seizoen ging erg goed. Na de winterstop viel KSV echter wat terug maar handhaafde zich wel in deze klasse.

Het 75-jarige jubileumjaar in 2010

Het eerste elftal van KSV kende een slechte seizoen start en haalde voor de winterstop een schamele vijf punten. Tijdens de receptie van het 75-jarig jubileum op 15 januari 2010 werd dit door meerdere sprekers pijnlijk duidelijk gemaakt. Trainer Theo Besselink en zijn mannen begonnen vol goede moed en veel inzet aan de tweede seizoenshelft. Gesterkt door enkele spelers die terugkeerde van langdurig blessureleed en buitenlandstage, wist men directe degradatie te ontlopen. KSV eindigde met 22 punten als 11e van de 12 en moest haar vege lijf via de nacompetitie proberen te redden. In een tweeluik met het Turkse Anadolu ’90 uit Eerbeek werd een plek in de vijfde klasse veilig gesteld.

Samenwerking met VV Erix

Na een jarenlange succesvolle samenwerking bij de dames is de samenwerking na 2013 met Erix uitgebreid. Door de terugloop van het aantal kinderen in Vragender en Lievelde word het voor beide verenigingen lastiger om de indeling van de jeugdteams rond te krijgen. Om deze reden zijn beide jeugdbesturen met elkaar aan tafel gaan zitten. Tijdens het overleg bleek al gauw dat beide verenigingen op een lijn zitten en werden de handen ineengeslagen. Voor het seizoen word ieder jaar bekeken of beide verenigingen zelf voldoende jeugd hebben voor dat jaar. Indien nodig wordt de samenwerking gezocht in de vorm van een combinatieteam.