KSV 4 trekt in extremis punt over de streep in barre thriller tegen Varsseveld

KSV 4 pakte afgelopen zondag in blessuretijd een punt in Varsseveld. De ontlading was groot toen Danny Tanck de 2-2 binnenschoot. Hij was met twee treffers de grote man bij KSV 4. Doelman Bram Ribbers groeide met schitterende reddingen uit tot man van de wedstrijd.

Waar andere ploegen vandaag verzaakten en bogen voor de weersomstandigheden, rechtte KSV4 de rug en zette met de borst fier vooruit koers richting Varsseveld. Na wat gesteggel over welke kleedkamer het paradepaardje van Vragender mocht betrekken en een aantal spelers zelfs al was begonnen met omkleden op de schitterende tribune van Sportpark Oberink. Tegen de middag kon de ploeg van leider Bas Lageschaar in de stromende regen beginnen aan een warming-up. Het late tijdstip van half 1 waarop werd afgetrapt deed een aantal spelers, die normaal gesproken toch beduidend minder scherp het veld betreden, duidelijk deugd.

Vanaf de aftrap op het Varsseveldse kunstgras bleek geen van beide ploegen van plan te zijn om voor de ander onder te doen. KSV moest het hebben van hard werken en strijdlust. Hiermee probeerden ze de Danny’s (Tanck en Wiegerinck) in de spits te bereiken. Varsseveld 8 daarentegen bleek een jong elftal dat ondanks hun onervarenheid de bal soepeltjes door de ploeg kon laten gaan. Zeker aan het begin had KSV 4 veel moeite met de steekballen achter de verdediging. Na ongeveer 20 minuten wist de verdediging, die de rest van de wedstrijd een vrijwel ondoordringbare muur leek, een hoge bal niet goed weg te krijgen. Hier reageerde een Varsseveldse aanvaller attent op waarna hij in een één op één situatie de vragenderse sluitpost wist te verschalken; 1-0.

KSV liet het hoofd enigszins hangen en laakte wat scherpte in de duels. Gelukkig leidde dit niet tot al te gevaarlijke situaties voor het doel. Desondanks donderde het in de rust in de kleedkamer. Bas Lageschaar, bijgestaan door aanvoerder en moreel kompas Jelle Spexgoor, wist de neuzen weer dezelfde kant op te krijgen en sprak de ambitie uit dat een punt hier zeker haalbaar moest zijn.

In de tweede helft bleek deze ambitie zeker niet uit de lucht gegrepen. KSV werd sterker aan de bal en wist zelfs kansen te creëren. Ondanks een aantal messcherpe uitbraken van Varsseveldse zijde die keer op keer werden afgestopt, begon de vragenderse equippe de overhand te krijgen. Na ruim een uur spelen werd de verdiende gelijkmaker dan ook vakkundig binnengeschoten door Danny Tanck. Die bij het ontbreken van een aantal grote namen in de spits als gelegenheidsvedette mocht opereren. 1-1.

KSV nam duidelijk genoegen met dit zwaarbevochten punt. Het parkeerde de bus en loerde op een snelle uitbraak. Na een periode van hoge druk door Varsseveld en vooral slim spelen met de tegenstander en de klok van KSV kwam de spits van Varsseveld erdoor. In eerste instantie wist de doelman nog half redding te brengen, maar de bal schoot door. De Varsseveldse aanvaller zocht hierop het been van de opkrabbelende keeper op en ging er overeen, wat voor de scheidsrechter aanleiding genoeg bleek voor een strafschop. Na wat overleg bij Varsseveld, legde uiteindelijk de aanvoerder onder nog steeds luid protest van Vragenderse zijde aan voor de penalty. Deze bal van elf meter bleek de uitstekend keepende Bram Ribbers te machtig. 2-1.

Met niet veel meer dan vijf minuten nog te gaan, trok KSV 4 alle registers open. Voorstopper Yoeri klein Avinck werd voorin gezet en achterin werd 1 op 1 gespeeld. Met de moed der wanhoop werd alles naar voren gepompt. Uiteindelijk kwam één van deze ballen bij ingevallen kapstokspits Sjoerd Ottink aan die hem scherp in de zestien legde. Daar kwam net een losgeslagen Danny Tanck aangestormd die de bevrijdende 2-2 vol langs de keeper tegen de touwen ramde.

Nu was het Varsseveld 8 weer die probeerde toch nog een driepunter uit het vuur te slepen. Echter bleek na twee laatste aanvallen de tijd op en konden de handen aan Vragenderse zijde de lucht in voor dit zwaarbevochten punt dat voelde als een overwinning.

“We hebben karakter getoond door in deze koude en natte omstandigheden, terwijl we een hoop basisspelers missen, toch nog een punt mee te nemen vanmiddag. Ik ben heel trots op wat we hier hebben laten zien. We hebben onze ongeslagen reeks kunnen voortzetten en hebben alles dit seizoen nog in eigen hand”, zei Tom Schotman, die vanwege pijntjes uit voorzorg de volle 90 minuten op de bank bleef zitten, maar desondanks met zijn onvoorwaardelijke support een aandeel had in dit punt.

“Ik ben blij met de veerkracht die we hebben getoond. Je zag na die 1-0 dat het een moeilijk verhaal ging worden, maar we bleven maar gaan en dat betaald zich uit met een prachtig puntje. Nog 20 finales te gaan”, vertelde een moegestreden Demi Gierkink.

Met 4 punten staat KSV 4 voorlopig op een mooie derde plaats in de rangschikking. Waarmee de ploeg het hoogst geklasseerde seniorenteam van Vragender is en tevens de enige ploeg die deze zondag ongeslagen bleef. Volgende week treedt het vierde om 10 uur thuis aan tegen AD’69 3. Deze ploeg is in het verleden al vaker een lastige tegenstander gebleken. Uw support zal dus hard nodig zijn.