KSV 4 met schaamrood op de kaken ten onder tegen koploper

KSV 4 verloor afgelopen zondag met maar liefst 10-1 in Groenlo tegen een ontketend Grol 10. Coach Barry Ikink bleef rustig ondanks de nederlaag maar kookte van woede.

Zoals wel vaker in deze fase van het seizoen was het al een hels karwei om een volwaardige selectie op de been te brengen. De lappenmand zat vol en met het voorjaar in volle gang besloten ook een aantal heren om een weekend weg te gaan om daar een paringsdansje te wagen. Uiteindelijk moest de 27-koppige selectie aangevuld worden vanuit het derde met Twan Gierkink en Joost Ubbink en ook oudgediende Gijs Spijkers werd opgetrommeld.

Zo kon uiteindelijk met 14 man naar Groenlo worden afgereisd. Twan Gierkink wist meteen de blits te maken door met een heuse limousine voor te komen rijden. Aan sterallures geen gebrek.

Op het Grolse kunstgras bleek al snel welke ploeg het betere van het spel had en die ploeg droeg geen groen-witte shirtjes. KSV werd in het defensief gedwongen en hoopte op een aantal uitbraken via de counter.

Desondanks was het Grol die na 20 minute spelen de ban wist te breken. Via de zijkant sneed een aanvaller van Grol naar binnen en schoot op de keeper, deze blokkeerde de bal maar de rebound was een prooi voor een ingelopen blauwhemd. 1-0.

KSV liet het hier niet bij zitten. Er was voor de winterstop op het Vragenderse knollenveld immers nog gewonnen met 4-2. Via een mooie kopkans uit een hoekschop kwam de Vragenderse ploeg dichtbij en bijna wees de scheidsrechter naar de stip toen Yoeri klein Avinck omver werd geduwd, ware het niet dat de Grolse grensrechter ergens nog een buitenspelgeval wist te vinden.

Zoals de eeuwenoude voetbalwet luidt: “Als je de kansen zelf niet afmaakt dan krijg je hem tegen”. Deze wet ging in dit geval ook weer op. Grol speelde op de voorzet van de zijkant, waarop de Vragenderse luchtmacht steeds attent redding bracht. Echter viel een bal voor een Grolse voet die de bal fenomenaal in de verre hoek werkte. 2-0. Niet veel later kreeg Grol een vrije trap op een mooie plek, een kleine 30 meter van het doel. Doelman Bram meende echter dat de bal ver genoeg van het doel om geen muurtje neer te zetten. Deze uiterst dubieuze beslissing bleek een cadeautje voor de Grol-verdediger die achter de bal was gaan staan. Een vernietigende uithaal met een naar zwabbertje vloog langs de plek waar een muur had moeten staan, zo het doel in; 3-0. Toen de wedstrijd eenmaal in het slot was gegooid, leek het verzet gebroken. Niet veel later werd dan ook 4-0 gemaakt.

In de rust, onder genot van een bekertje lavathee, leek KSV zich al neer te leggen bij een nederlaag. Het doel was om er geen veegpartij van te maken. Tijdens de tweede helft leek van dat doel echter weinig over. Het spel van KSV oogde flets en bij vlagen werd er apathisch verdedigd. Via een paar doorgebroken spelers werd het 5-0, 6-0 en 7-0. Na een uur spelen besloot leider Barry Ikink dat de eer gered moest worden en bracht een aanvallende impuls in, in de vorm van verloren zoon Demi Gierkink. Ook Twan werd voorin geplaatst om de nodige snelheid voorin te krijgen. Deze nieuwe energie in het aanvalsspel wierp zijn vruchten af. Uit een bekeken steekpass van Casper Lageschaar drukte Remco Wolterink beheerst af voor een eretreffer. 7-1. Even later mocht Grol wederom aanleggen voor een vrije trap. Ondanks het feit dat Bram nu verstandig wel een muur had neergezet, liet Grol zien dat het ook een geplaatste vrije trap kon opzetten en de bal verdween strak in de verre kruising. Waar sommigen het hoofd weer lieten hangen, liep bij anderen de frustratie op. De vlam sloeg in de pan toen Yoeri meende dat hij werd nagetrapt. Hierop ontstond een opstootje. Wat precies is gebeurd moeten de beelden van de fotograaf die op de eerste rij stond uitwijzen, maar feit was dat zowel Yoeri als zijn directe tegenstander met een gele kaart het veld moesten verlaten met nog een kwartier te spelen. In het laatste kwartier loerde Grol op dubbele cijfers. Bij een corner, waarbij een man bij de eerste paal stond, een man in bij de tweede paal stond en de doelman op zijn lijn stond wist de trapnemer het toch voor elkaar te krijgen om de bal in één keer tegen het net te krijgen. Via wederom een doorgebroken speler werd de eindstand bepaald op 10-1.

Aanvoerder Mark Tanck was duidelijk niet te spreken over de grootste nederlaag van dit seizoen: “Je doet wat je kan, maar een hoop mensen lieten het afweten vandaag. Niet eens op het veld, velen komen gewoon niet opdagen, dan wordt het moeilijk. Met een complete selectie had je een hele andere wedstrijd gespeeld.”

Ook leider Bas Lageschaar was niet te spreken: “Je weet dat het moeilijk gaat worden en het is geen schande om hier op achterstand te komen. De jongens van Grol konden duidelijk goed omgaan met het snelle veld en ze lieten de bal goed rondgaan. Er werd alleen bij tijd en wijle slecht verdedigd. Ik ga Hennie Wesselink dan ook vragen om hier flink op te trainen komende dinsdag.”

Volgende week zal de defensie waarschijnlijk weer flink getest worden. Dan staat een thuiswedstrijd op het programma tegen koploper Trias. Directe concurrent Grol stelde na de wedstrijd alvast 8 kratten bier in het vooruitzicht bij winst ter motivatie…