KSV 4 ruim drie maanden ongeslagen na monsterzege op Doetinchem 5

Onder barre weeromstandigheden won KSV 4 afgelopen zondag met 1-4 in Doetinchem tegen vv Doetinchem 5. Dankzij de zege is de ploeg nu ruim drie maanden ongeslagen. „Ik ben blij met het karakter in deze ploeg. Met elf mooi weer voetballers hadden we vandaag niet gewonnen”, zei trainer Bas Lageschaar.

KSV 4 speelde afgelopen zondag in Doetinchem tegen het vijfde elftal van vv Doetinchem. Voor de winterstop in Vragender won de ploeg maar liefst met 6-0 tegen Doetinchem. Trainer Bas waakte echter voor onderschatting. Doetinchem 5 had zich in de winterstop fors versterkt. Het derde elftal van de club was uit de competitie gehaald en de spelers van dat elftal waren verdeeld over de overige teams waaronder Doetinchem 5. Bovendien won de ploeg onlangs knap van GWVV.

De trots van KSV begon niet goed aan de wedstrijd. KSV verloor de toss en had de eerste helft de wind tegen. Door de straffe wind kreeg KSV de bal lastig weg uit de verdediging en stond veel onder druk. De geslepen middenvelder Jopie van Doetinchem zocht met listige passes telkens de snelle buitenspelers van Doetinchem. De backs van KSV hadden het er lastig mee. KSV kwam er zeker in de beginfase maar sporadisch uit. Maar na een goede lage voorzet van Pascal Wolterink miste Stef Overkamp de kans op 0-1.

Kort daarop was het aan de andere kant raak en keek KSV 4, dat sinds zondag 9 december geen wedstrijd meer verloor, tegen een achterstand aan. Doetinchem bleef aandringen en profiteerde optimaal van de wind. Met twee knappe reddingen wist Bram Ribbers een tweede doelpunt te voorkomen.

Daarna kwam KSV iets beter in zijn spel. Spits Pascal Wolterink speelde zich na een goede actie mooi vrij maar vanuit een lastige hoek kon hij zijn schot te weinig kracht meegeven en voorkwam de doelman van Doetinchem de 1-1. Tien minuten voor rust was het dan toch 1-1. Voorstopper Tim Kolkman stuurde centrale middenvelder Roy Tiggeloven diep. Roy bleef koel en schoot de bal geplaatst langs de doelman. Kort daarop was het rust.

In de rust hekelde trainer Lageschaar het matige veldspel en de scherpte. In de tweede helft eiste hij een feller KSV dat secuurder was aan de bal. De trainer liet er geen gras over groeien en wisselde maar liefst vier keer. Ook posteerde hij Tim Kolkman als centrale middenvelder en Roy als rechtshalf. Achteraf bleek dat een gouden zet.

Meteen na rust greep KSV het initiatief. Geplaagd door tegenwind en het felle druk zetten van KSV kwam Doetinchem er lastig uit. Kort nadat spits Pascal Wolterink een mogelijkheid om zeep hielp, zorgde Roy voor de 1-2. Uit een scrimmage viel de bal pardoes voor zijn voeten en schoot hij hard raak.

KSV bleef de betere ploeg maar miste meerdere kansen op de 3-1. Daardoor bleef het lang spannend. Gelukkig gaf de verdediging in de tweede helft geen kans weg. Laatste man Jelle Spexgoor speelde uitstekend. Hij speelde wellicht de beste wedstrijd uit zijn carrière. Ondertussen was de geslepen Jopie zijn directe tegenstander Tom Schotman een paar keer te slim af door hem listig uit te kappen en faalde KSV keer op keer in de afronding. Een speler van Doetinchem vond het welletjes en deed voor hoe het wel moest. Hij schoot een hoekschop van Joost Ottink achter zijn eigen doelman.

Vlak voor tijd miste Rob Huisman een megakans. Na een bal breed van Hugo Garstenveld schoof hij de bal naast het halflege doel in plaats van erin. Lageschaar greep direct in en wisselde hem voor Stef Overkamp. Stef deed hem in één minuut voor wat Rob in 89 minuten niet gelukt was. Na een diepe bal alleen voor de keeper schoot hij met zijn gouden linker de bal gedecideerd in het doel. Daarmee gaf hij de verdiende zege van KSV nog meer glans.

Door de zege steeg KSV 4 van de tiende naar de negende plek op de ranglijst. Met zeven punten staat de ploeg één punt boven concurrent VVG ’25 5. Lageschaar was blij met de zege. Al had de zege hoger uit moeten vallen. „Ik heb mijn veldtrainer Niek Weenink doorgegeven om komende dinsdag meer op de afronding te trainen. Vandaag komen we er nog mee weg. Maar komende zondag tegen het geslepen Westendorp 2 moeten we in alle facetten, dus ook de afronding, top zijn om een resultaat te halen.” Voor de winterstop verloor KSV geflatteerd met 5-0 in Westendorp. Hoewel KSV destijds qua veldspel gelijkwaardig was, brak het missen van kansen en verdedigende blunders de ploeg toen op. De aftrap komende zondag op sportpark de Bult is om 10.00 uur. Komt allen en steun de trots van KSV.