Omstreden wissel wordt KSV 4 fataal

KSV 4 verloor de seizoensouverture na een 0-3 ruststand met 4-3 van FC Eibergen 7. Leider Bas Lageschaar zal de komende weken nog wel eens badend in het zweet wakker worden waarom hij na rust in hemelsnaam Tom Schotman bracht voor de sterk spelende Luuk Molenveld. Na de 1-3, kort na rust, verloor KSV de grip op het duel en liep tegen een 4-3 nederlaag aan.

Waar heel Nederland nog sliep, vertrok KSV 4 tijdens haar eerste competitiewedstrijd al voor 8 uur naar Eibergen. De trots van KSV speelde al om 9.00 uur in tegen FC Eibergen 7.

De thuisploeg begon goed en nam direct het initiatief. Eibergen 7 combineerde goed en was duidelijk een maatje groter dan HMC’17 5, waar KSV 4 vorig week tegen oefende. De verdediging van KSV 4 stond echter goed. Binnen 10 minuten kwam KSV 4 pardoes op voorsprong. Laatste man Jelle Spexgoor bereikte vanuit een vrije trap vanaf de middellijn aanvaller Arjan van de Wolfshaar. Arjan verlengde de bal knap, deze toucheerde de onderkant van de lat. Vervolgens gaf goaltjesdief Rob Huisman het laatste zetje. Binnen 10 minuten had aanvalsleider Rob Huisman zijn roem waargemaakt en gescoord.

KSV 4 kwam na deze voorsprong beter in de wedstrijd. Het spel golfde op en neer en beide ploegen creëerden kansjes. Na twintig minuten stoomde laatste man Jelle Spexgoor op aan de rechterbank. Zijn voorzet draaide perfect langs de voorstopper van Eibergen heen en bereikte spits Rob Huisman die beheerst binnenschoot; 0-2.

Vervolgens kreeg KSV 4 meer spelaandeel. Al kwam Eibergen er ook vaak gevaarlijk uit. De aanvallers van de thuisploeg stuitten telkens op de uitstekend spelende verdedigers van KSV. Na een half uur schatte de defensie van KSV 4 een bal niet goed in. De aanvaller van Eibergen kreeg een levensgrootte kans. Hij schoot de bal loeihard in, maar gelukkig stond de ervaren doelman Barry Ikink in de baan van het schot. Met een knappe redding voorkwam hij de aansluittreffer.

Na een snelle counter leek Arjan van de Wolfshaar de wedstrijd te beslissen. Na een knappe individuele actie schoot hij de 0-3 genadeloos binnen. Na deze comfortabele voorsprong greep KSV 4 het initiatief. Dit was de beste periode van de ploeg. De bal ging goed rond. En geduldig werd een gaatje gezocht in de defensie van Eibergen. Goaltjesdief Huisman schoot net over de kruising na een pass van Danny Tanck. En na een afgeslagen hoekschop van Eibergen ging Arjan van de Wolfshaar alleen op de doelman van Eibergen af. Arjan probeerde de doelman te omspelen maar deze redde knap. Beide teams gingen met een 0-3 tussenstand rusten.

In de rust verving Tom Schotman de uitstekend spelende Luuk Molenveld. Eerder had Joost Ottink wegens materiaalpech plaats gemaakt voor Demi Gierkink. Na rust pakte KSV 4 wederom het initiatief. De uitploeg was de betere ploeg en ging op zoek naar de 0-4. KSV creëerde kansen maar de doelman van Eibergen keepte de wedstrijd van zijn leven en redde iedere keer knap.

Na 10 minuten scoorde Eibergen plotseling de 1-3 nadat een KSV 4 verdediger de bal ongelukkig had aangeraakt na een schot. KSV 4 kreeg vervolgens wederom een aantal mogelijkheden. Telkens zorgde de sterk spelende Arjan van de Wolfshaar voor het gevaar.

Na een mooie steekpass scoorde de rechtsbuiten van Eibergen de 2-3. KSV 4 verloor de grip op het duel. Even later kwam Eibergen op 3-3 nadat invaller Tom Schotman de bal ongelukkig had verspeeld op het middenveld. Hij wilde de bal breed spelen op rechtsback Willem te Kronnie maar een middenvelder van Eibergen onderschepte de matige bal en binnen een paar tellen stond Eibergen voor het doel van KSV en schoot hun aanvaller beheerst raak.

Vervolgens golfde het spel op en neer. KSV zorgde voor meer dreiging en had gezien de kansenverhouding in de wedstrijd verdiend om te scoren. Dat lukte niet. Uit een counter door het midden scoorde Eibergen de 4-3. KSV probeerde het wel, maar het lukte niet op de 4-4 te forceren.

Leider Bas Lageschaar sprak na afloop van een fikse domper. „Een 0-3 voorsprong mag je nooit meer weg geven.” Na rust oogde KSV 4 minder fris dan voor de pauze. De conditie leek ook parten te spelen bij veel spelers. Veldtrainer Hennie Wesselink gaat hier de komende weken aan werken, volgens een Duitse trainingsaanpak waarin veel gelopen moet worden zonder bal.